Deze blog is eerder verschenen op de site van Invizien en Uitstralen, maar heb ik nu hier geplaatst, omdat ik hem relevant vind voor Essentieel Ondernemen.

Keuzes maken we elke dag, de hele dag door. De vraag is hoe je keuzes kunt maken en waar je ze op baseert. Toen ik de blogkermis van Judith zag over pure keuzes, wist ik dat ik hier wel over kon schrijven. Het is immers iets waar ik me steeds mee bezig hou. Ik wil ook niet anders meer.

Als ondernemer kom ik continu voor keuzes te staan. Dat kan natuurlijk om van alles gaan. Van iets kleins als waar begin ik mee op een kantoordag tot het ‘nee’ zeggen tegen een potentiële klant omdat het niet past. In de loop van alweer ruim acht jaar ondernemerschap heb ik veel keuzes gemaakt, enorm veel keuzes, klein en groot. Achteraf kan ik gerust zeggen dat er verschillende keuzes zijn geweest, die ik beter niet had kunnen maken. Gelukkig zijn er ook veel keuzes die de goede bleken te zijn.

Als je keuzes durft te maken die je vanuit je gevoel neemt, en daarmee bedoel ik vanuit je hart, dan weet ik dat dat vrijwel altijd de goede zijn. Het zijn dan keuzes die duidelijk maken wie jij bent en waar jij voor staat. Sterker nog het zijn keuzes die laten zien hoe je je ondernemerschap invult. Als je dit doet, geef je zo’n helder beeld van jezelf als ondernemer weer, dat de mensen die als klant, leverancier of partner bij je passen, die klik ook snel voelen. Dat maakt het dan weer makkelijk om te kiezen voor samenwerking. Dit alles heb ik geleerd en ondersteunt mijn keuze om te ondernemen vanuit mijn gevoel.

Daarom doe ik mee aan de blogkermis van Judith over pure keuzes en beantwoord ik hierbij haar vragen.

Ik ben Annechien Broekmeijer, sinds 2004 een van de eigenaren van KABAAL Marketing – Support en inmiddels alweer een jaar van Invizien en Uitstralen. (Inmiddels heb ik Invizien en Uitstralen losgelaten en sinds 2013 bezig met Essentieel Ondernemen).

Mijn keuze voor het eerste bedrijf is gemaakt vanuit mijn overtuiging van de kracht van dienstverlening, mijn eigen visie op mijn vak en de noodzaak en mogelijkheid om andere ondernemers te ondersteunen, zodat zij zich helemaal kunnen richten op hun vak. Het vak waar zij ook ooit vanuit hun passie voor gekozen hebben. Onze andere activiteit is ontstaan door onze eigen persoonlijke ontwikkeling, waarbij wij de overtuiging hebben dat als je uitstraalt wie je werkelijk bent, je dan op de leukste manier kunt ondernemen. Op een manier die je energie oplevert in plaats van kost.

Ik heb gekozen voor de beide vakken (marketing en coaching), omdat het voor mij de manier is om met deze combinatie andere ondernemers te ondersteunen. De combinatie van vaktechnisch ondersteunend werken met coaching op persoonlijke en zakelijke ontwikkeling en persoonlijk ondernemerschap is voor mij ideaal en aanvullend. Leuk dus!

Mijn doelgroep, de groep waar ik erg veel voeling heb, zijn ondernemers. Ondernemers die durven hun passie te ontdekken en te leven in hun werk. Het hebben van het bedrijf is niet een criterium voor mij, het gaat erom dat ik mensen wil begeleiden werkelijk vanuit hun innerlijke kracht te leven en te werken.

Deze mensen zijn ondernemend, gericht op vooruitgang en bereid om keuzes te maken en daarbij naar zichzelf te kijken.

Wat voor mij heel belangrijk is, of liever als vanzelf gaat bij de begeleiding van ondernemers, is dat ik betrokkenheid voel bij de situatie van de ondernemer. Ik kan me goed en snel invoelen in de situatie van de ondernemer, zowel zakelijk als persoonlijk.

Mijn stijl ‘doe’ ik niet, dat ben ik. Mijn signatuur is dat ik altijd met een combinatie van serieuze betrokkenheid werk in combinatie met een gezonde humor. Balans tussen mannelijk en vrouwelijk.

De pure keuze die ik recent gemaakt heb is, dat ik een nieuwe opleiding ben gaan doen, waarbij ik mezelf allereerst in een versnelling weer verder ontwikkel en tegelijk hiermee een zeer waardevolle dienst kan toevoegen. Bovendien geeft dit extra ruimte voor de klanten, nog meer, breder, dieper en vooral puurder!