Ondernemen is echt iets anders dan coachen.coach en ondernemer

Coach worden of coach zijn is een passie voor veel mensen. De begeleiding van mensen, mensen zich laten ontwikkelen, ze ondersteunen in het oplossen van problemen, of een soort ‘algemeen onderhoud’. Allemaal aspecten waar een coach zich mee bezig houdt.

Om als coach te kunnen werken, is het voor de meesten de beste manier om dit vanuit een eigen bedrijf te doen. Ik doe het ook, met Essentieel Ondernemen. Voor velen voelt dit echter als een noodzakelijk kwaad. Het hebben van een bedrijf is dan ook zo geregeld, schrijf je in bij de Kamer van Koophandel en klaar.

Naast het coach zijn, is het ondernemer zijn ook een rol èn een uitdaging. Zie ze maar als twee verschillende ‘personen’, die natuurlijk onderdeel zijn van jou.

Kort geleden heb ik op vraag van Nienke Lokhorst van Coachloper een webinar gegeven over dit onderwerp. Dit was ter gelegenheid van de voorbereiding op de Professionaliseringsdag voor coaches, op 17 april aanstaande, waar ik een workshop ga geven over de ondernemer en de coach.

“Wat betekent persoonlijk ondernemerschap voor een coach?”
Dit is de centrale vraag die ik heb gesteld bij het onderwerp van het webinar.

Ik zie namelijk veel coaches worstelen met het feit dat ze hun vak uitoefenen in een eigen bedrijf, dat ze niet alleen maar simpelweg kunnen coachen en dus met hun vak bezig zijn. Het voelt voor hen vaak als een verplichting om een bedrijf te hebben en om ondernemer te zijn. Vaak krijg ik te horen dat mensen het commercieel, hard, zakelijk en onpersoonlijk is. Ik zie dan ook dat het een gevecht is. Vaak leeft er een negatieve beleving: je moet dan commercieel zijn, altijd netwerken, je bent altijd aan het werk. Klopt dit ook voor jou? En is dit ook zo? Hij of zij hoeft toch niet altijd haantje de voorste te zijn.

Vraag: Wat betekent dat ondernemen dan? Welke woorden passen bij ondernemen?

Een vraag die ik je hierop volgend wil stellen is: hoe zie je jezelf als ondernemer?
Schrijf hiervoor drie positieve woorden en drie negatieve woorden op.

Tot slot een derde vraag: hoe groot is de rol die je ondernemer nu in je praktijk speelt?
Geef er een cijfer of percentage aan.

Voor mijzelf is ondernemen een levenswijze, een mindset. Dat betekent niet dat ik een commerciële tijger ben, maar het is een staat van zijn. Ik omschrijf het voor mezelf als enthousiast, gedreven, geïnspireerd en (voldoende) zakelijk. Natuurlijk is dit mijn invulling, een manier die ik zelf heb uitgevonden en waarvan ik een vorm heb gevonden die bij mij past.

Hoe zijn de rollen verdeeld?
Om helder te krijgen wat die ondernemer (en ook die coach) voor jou betekenen op dit moment, kun je dit eens uittekenen. Maak een eenvoudige tekening. Hier teken je als eerste jezelf, op een centrale plek op het vel. Teken hierbij nu ook de coach in je, maak duidelijk hoe de gezichten gericht staan. Zie of voel je de lijnen van verbinding? Doe ditzelfde met de ondernemer.

Is het nu duidelijk hoe jullie drieën je ten opzichte van elkaar verhouden? Staat er iemand vooraan, is dit voedend, sturend of blokkerend? Zou je hier iets in kunnen of willen veranderen?

Wanneer je de huidige rollen kent, is het belangrijk om de verschillen te zien tussen jezelf als coach en jezelf als ondernemer. Kun je alle drie de rollen accepteren?

Wanneer je de rol van de ondernemer meer gaat zien als ondersteunend aan jou en de coach in je, kan dat direct voor je werken. Hij of zij is immers degene, die je kunt inzetten voor de marketing van je bedrijf of je praktijk. Het is een grote bijdrage in je succes.

Wees je bewust van die verschillende rollen en wanneer je welke rol in te zetten hebt. Het bijkomende voordeel is dat jij als coach je daar helemaal niet mee bezig hoeft te houden en zo de pure focus daarop kan houden.

Valkuil
Hou er rekening mee dat er een aantal valkuilen op de loer kunnen liggen.

  • Er kan een strijd tussen de coach en de ondernemer zijn, waardoor ze elkaar gaan tegenwerken.
  • Je kunt blijven uitgaan van negatieve overtuigingen.
  • Je kunt de ondernemer weer naar achtergrond laten verdwijnen.
  • Je kunt als het ware een allergie tegen de ondernemer in je laten opkomen.
  • Je laat de absolute splitsing tussen coach en ondernemer bestaan.

 

Ben je benieuwd wat die ondernemer voor je kan betekenen en je het ondernemerschap werkelijk kunt aangaan, hoe je die valkuilen kunt herkennen en hoe kun je valkuilen kunt keren? Hier besteed ik in mijn coaching en trainingen meer aandacht aan.

Ik nodig je uit om je ondernemer te onderzoeken, hem eens in de ogen te kijken met een open blik en zo te ontdekken wat hij doet.